fredag den 23. juni 2023

Udforskning af naturdannelsens elementer: En erkendelsesrejse gennem skovens biotop


I dag er vores gruppe af dedikerede naturnørder taget ud på en spændende ekspedition i skoven for at dykke ned i tre centrale elementer inden for naturdannelsen: Erfaringsbaserede, Kognitive og Følelsesmæssige. Disse elementer er afgørende for at udvikle vores forståelse af naturen og for at skabe en dybere forbindelse til den. Vi har planlagt en række aktiviteter, der vil udforske og berige vores viden om naturen på disse tre områder.


Fælder og dyreliv i biotopen: 

Vi begynder vores dag med at forberede fælder ved campus ved at udhule kartofler og skabe fordybninger for at fange dyr. Efter at have indsamlet alt udstyret, tager vi ud til en biotop i skoven for at opsætte vores fælder. 
Denne aktivitet er en spændende måde at udforske det lokale dyreliv på. Ved at observere og studere forskellige smådyr og insekter, der lever i biotopen, får vi mulighed for at lære om deres adfærd og økosystemets kompleksitet.




Bygge naturkunst: 
Efter at have opsat fælderne fortsætter vi vores rejse gennem naturdannelsens elementer ved at udforske det erfaringsbaserede naturdannelseselement. De fire naturnørder har også haft en berigende oplevelse med at bygge deres egen tipi. Denne aktivitet involverede kropslig og fysisk interaktion med naturen, da vi brugte naturlige materialer fra skoven til at konstruere voresshelter. Hulebyggeri var en del af vores erfaringsbaserede naturdannelse, hvor vi fik mulighed for at udforske og skabe en forbindelse til naturen gennem håndværk og konstruktion.

Sanselige naturoplevelse:
Vi, de fire naturnørder, deltog også i en mindfulness-aktivitet, der fremmede emotionelle reaktioner og tilknytning til naturen. Mens vi var opmærksomme på vores omgivelser og engagerede os med alle vores sanser, blev vi betaget af skovens lyde. Vi lyttede til fuglesangen, der fyldte luften og skabte en melodisk symfoni. Vinden strøg blidt gennem træerne og lod os mærke dens nærvær på vores hud. 
Disse sanselige oplevelser fremkaldte følelser af glæde og indre ro, samtidig med at de styrkede vores tilknytning til naturen omkring os. Vi følte os virkelig forbundet med skovens åndedræt og fik en dybere forståelse for den harmoni, der eksisterer i naturen.

Kognitiv naturdannelse: 
Vores næste aktivitet fokuserer på det kognitive naturdannelseselement. Vi har udføret en fascinerende eksperimentel observation af farvet vand og myrer. Ved at observere farvet væske i myrernes gennemsigtige maver får vi en indsigt i deres fordøjelsessystem og hvordan væsken bevæger sig gennem deres kroppe. Dette eksperiment vil stimulere vores kognitive evner og bidrage til vores forståelse af naturens vidundere og de komplekse interaktioner mellem forskellige organismer.




1 kommentar:

  1. Fint med inddragelse af naturdannelses elementer - lav gerne henvisninger til litteraturen om naturdannelse (evt. citater med APA kildehenvisninger).
    Det er en god ide at udvælge en målgruppe (se biotop opgave beskrivelsen) så I kan formulere mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug også gerne grundbøgerne til at underbygge jeres argumenter og anvend evt. en didaktisk model.

    SvarSlet

Udviklingsprojekt: Nygade Børnehave

Vi er stærkt engagerede i udviklingen af et projekt, der sætter fokus på naturen og udelivet som en vigtig del af børns opvækst og læring. I...