Efter de fire natur nørder var på besøg hos Fjordskolen, som er Aabenraa kommunes skole dedikeret til børn i folkeskolealderen med behov for vidtgående specialundervisning, har vi opgave at tilrettelægge og gennemføre en spændende naturfaglig aktivitet. Vores mål i dag er at fokusere på udviklingen af naturvidenskabelige kompetencer hos eleverne.
Indtil nu har vi endnu ikke fastlagt hvilke dyr vi ønsker at arbejde med. Der er flere faktorer, der kan påvirke denne beslutning, herunder formålet med vores arbejde, de tilgængelige ressourcer og det specifikke område, hvor vores arbejde skal udføres.
Brainstorm:
Hvad er formålet med vores arbejde? Ønsker vi at studere dyrearter for at bevare dem? Eller ønsker vi at undersøge dyrs adfærd eller sundhed? Formålet vil have indflydelse på hvilke dyr der er mest relevante at arbejde med.
Hvilke ressourcer har vi til rådighed? Dette kan omfatte finansiering, faciliteter, ekspertise og personale. Nogle dyrearter kan kræve mere specialiserede faciliteter eller ekspertise, som måske ikke er tilgængelige for os.
Hvilke dyrearter er af interesse for videnskabelig forskning eller har betydning for samfundet?
Nogle dyr kan være vigtige på grund af deres rolle i økosystemet eller deres potentiale .
Vi vil sætte fokus på følgende naturvidenskabelige kompetencer:
Forudsige: Vi vil opfordre eleverne til at beskrive, hvad de tror vil ske i den pågældende aktivitet. Dette vil hjælpe dem med at skabe forventninger og forberede sig på observation og undersøgelse.
Observere: Vi vil opfordre eleverne til nøje at betragte og kigge efter bestemte ting under aktiviteten. Ved at træne deres observationsevne kan de opdage vigtige detaljer og mønstre.
Undersøge: Eleverne vil blive tilskyndet til at håndtere, vende og dreje genstande samt bruge eventuelt tilgængeligt udstyr og redskaber. Dette vil hjælpe dem med at udforske og undersøge emnet mere dybtgående.
Kommunikere: Vi vil opfordre eleverne til at bruge fagord og udtryk, der er relevante for den pågældende aktivitet. Dette vil hjælpe dem med at udtrykke sig præcist og kommunikere deres observationer og tanker med andre.
Klassificere: Eleverne vil blive bedt om at finde forskelle og ligheder mellem genstande eller fænomener og systematisere disse fund ved at skabe mønstre. Dette vil hjælpe dem med at udvikle deres analytiske evner og evnen til at organisere information.
Konstruere: Vi vil opfordre eleverne til at bygge eller konstruere noget i forbindelse med aktiviteten. Dette vil stimulere deres kreative tænkning og praktiske færdigheder.
Drage konklusioner: Eleverne vil få mulighed for at diskutere og reflektere over, hvad de har fundet ud af gennem aktiviteten, og hvorfor det er vigtigt. Dette vil hjælpe dem med at udvikle deres evne til at trække konklusioner og tænke kritisk.
Vi ser frem til en dag fyldt med læring, samarbejde og engagement, hvor vi kan støtte elevernes udvikling af naturvidenskabelige kompetencer. Lad os alle være åbne for at lære af hinanden og skabe en givende og inkluderende oplevelse.
Forudsige: Vi vil opfordre eleverne til at beskrive, hvad de tror vil ske i den pågældende aktivitet. Dette vil hjælpe dem med at skabe forventninger og forberede sig på observation og undersøgelse.
Observere: Vi vil opfordre eleverne til nøje at betragte og kigge efter bestemte ting under aktiviteten. Ved at træne deres observationsevne kan de opdage vigtige detaljer og mønstre.
Undersøge: Eleverne vil blive tilskyndet til at håndtere, vende og dreje genstande samt bruge eventuelt tilgængeligt udstyr og redskaber. Dette vil hjælpe dem med at udforske og undersøge emnet mere dybtgående.
Kommunikere: Vi vil opfordre eleverne til at bruge fagord og udtryk, der er relevante for den pågældende aktivitet. Dette vil hjælpe dem med at udtrykke sig præcist og kommunikere deres observationer og tanker med andre.
Klassificere: Eleverne vil blive bedt om at finde forskelle og ligheder mellem genstande eller fænomener og systematisere disse fund ved at skabe mønstre. Dette vil hjælpe dem med at udvikle deres analytiske evner og evnen til at organisere information.
Konstruere: Vi vil opfordre eleverne til at bygge eller konstruere noget i forbindelse med aktiviteten. Dette vil stimulere deres kreative tænkning og praktiske færdigheder.
Drage konklusioner: Eleverne vil få mulighed for at diskutere og reflektere over, hvad de har fundet ud af gennem aktiviteten, og hvorfor det er vigtigt. Dette vil hjælpe dem med at udvikle deres evne til at trække konklusioner og tænke kritisk.
Vi ser frem til en dag fyldt med læring, samarbejde og engagement, hvor vi kan støtte elevernes udvikling af naturvidenskabelige kompetencer. Lad os alle være åbne for at lære af hinanden og skabe en givende og inkluderende oplevelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar