Efter noget tid hvor skolen har passet og socialiseret musende vil vi bygge en labyrint for at se om musende kan komme igennem den da nogle børn har opdaget at musende er maget nysgerrige. Når labyrinten er lavet vil vi teste hvilket mad musende bedst kan lige som vi så vil putte inde i labyrinten.
Didaktiske relationsmodel
Rammefaktorer: vores aktivitet kan laves inde og udendørs musende skal bare under tag. Vi skal have labyrinten med og man skal kunne flytte runde på væggene så man kan designe sin egen labyrint.
Mål: at få mere viden om mus kontakt til mus
Læreprocessen: vi regner med at børnene for noget viden om mus da vi snakker med dem om det bruger deres viden til at lave en labyrint og vidder giver der deres til de andre deltagende da musene er i labyrinten
Vurdering / Evaluering: vi vil spørge børnene og det her været sjovt og om hvad er var mest interessant
Efter labyrinteksperimentet kan man lave andre eksperiment som videregående laver pasningen af musene spænende og hensigtsmæssig for eleverne.
Flere ideér:
Reager musende på musik?
Hvor sociale er musene under hinanden?
Kan affaldet brugen til noget andet? – f.eks planter
Er mus vegetar eller også kød?
Hejsa
SvarSletI må meget gerne folde jeres mål mere ud: Hvorfor er det væsentligt for jeres målgruppe at vide mere om mus (eller dyr generelt) Hvad er I forpligtede på ift. lovgivningen (målgruppen)? Hvilket udbytte tænker I børnene skal have af jeres forløb - inddrag gerne jeres grundbog (den naturvidenskabelige arbejdsmetode). Argumenter didaktisk for hvordan jeres forløb er opbygget - igen inddrag litteratur.
Jeg er spændt på at se jeres labyrint :-)
Vh Ida