tirsdag den 15. august 2023

opgave C dyrehold

Opgave C

Efter noget tid hvor skolen har passet og socialiseret musende vil vi bygge en labyrint for at se om musende kan komme igennem den da nogle børn har opdaget at musende er maget nysgerrige. Når labyrinten er lavet vil vi teste hvilket mad musende bedst kan lige som vi så vil putte inde i labyrinten.

  

Didaktiske relationsmodel

 

Læringsforudsætninger: børnene på fjordskolen har mange forskellige udfordringer så det er vigtig at man forberede børnene på hvad der kommer til at ske. Vi vil ikke snakke så maget men gå i gang med aktiviteten hurtigt.  

 

Rammefaktorer: vores aktivitet kan laves inde og udendørs musende skal bare under tag. Vi skal have labyrinten med og man skal kunne flytte runde på væggene så man kan designe sin egen labyrint.

 

Mål: at få mere viden om mus kontakt til mus  

 

Indhold: vi starter med at tage dem med over og se musende og labyrinten. Efter for de love til at designe labyrinten og vælge en eller to mus. Musene bliver puttet i labyrinten og vi ser om de kan komme igennem den.  

 

Læreprocessen: vi regner med at børnene for noget viden om mus da vi snakker med dem om det bruger deres viden til at lave en labyrint og vidder giver der deres til de andre deltagende da musene er i labyrinten  

 

Vurdering / Evaluering: vi vil spørge børnene og det her været sjovt og om hvad er var mest interessant

 

Efter labyrinteksperimentet kan man lave andre eksperiment som videregående laver pasningen af musene spænende og hensigtsmæssig for eleverne.

 

Flere ideér:

Reager musende på musik?

Hvor sociale er musene under hinanden?

Kan affaldet brugen til noget andet? – f.eks planter

Er mus vegetar eller også kød?

1 kommentar:

  1. Hejsa
    I må meget gerne folde jeres mål mere ud: Hvorfor er det væsentligt for jeres målgruppe at vide mere om mus (eller dyr generelt) Hvad er I forpligtede på ift. lovgivningen (målgruppen)? Hvilket udbytte tænker I børnene skal have af jeres forløb - inddrag gerne jeres grundbog (den naturvidenskabelige arbejdsmetode). Argumenter didaktisk for hvordan jeres forløb er opbygget - igen inddrag litteratur.
    Jeg er spændt på at se jeres labyrint :-)
    Vh Ida

    SvarSlet

Udviklingsprojekt: Nygade Børnehave

Vi er stærkt engagerede i udviklingen af et projekt, der sætter fokus på naturen og udelivet som en vigtig del af børns opvækst og læring. I...